Wyniki konkursów! – Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych – październik 2024

WYNIKI KONKURSÓW

* * * * * * * * * * * * * * * * *

Tradycje Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych sięgają końca XX w., kiedy to Międzynarodowe Stowarzyszenie Bibliotekarstwa Szkolnego (International Association of School Libriarianship – IASL) zainicjowało obchody Międzynarodowego Dnia Bibliotek Szkolnych w czwarty poniedziałek października. Od 2008 r. obchodzimy w październiku Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych.

W tym roku IASL jako hasło przewodnie MMBS 2024 wybrało – „School libraries: community connectors”. Tegoroczny Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych obchodzimy pod hasłem: „Poznajmy się w bibliotece”.

Od wielu lat również i nasza szkoła w październiku obchodzi Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych.

W tym roku przygotowaliśmy akcję Bookcrossingową, akcję biblioterapeutyczną – „Książki do zadań specjalnych” i kilka konkursów.

Obok biblioteki szkolnej zostanie stworzona półka, na której systematycznie będą pojawiać się książki do swobodnego zabierania i czytania. Można również przynieść na wymianę własną książę i darować jej nowe życie. Akcja adresowana jest do wszystkich, dzieci i dorosłych, którzy lubią czytać i chcą dzielić się książkami z innymi.

Zajęcia z dziećmi w świetlicy szkolnej z elementami biblioterapii. Zajęcia z wykorzystaniem bajek i opowiadań terapeutycznych o różnej tematyce. Zajęcia przeznaczone są dla dzieci z klas I-III.

Cele konkursu:

  • Zainteresowanie literaturą.
  • Rozwijanie zdolności manualnych, plastycznych.
  • Rozwijanie wyobraźni twórczej.
  • Wdrażanie do właściwego traktowania książek poprzez używanie zakładek.

Uczestnicy: uczniowie klas II – VII oraz OP2 i OP3

Prace będą oceniane w 2 kategoriach wiekowych:

  • I – klasy 2-4;
  • II – klasy 5-7;

Zasady konkursu:

  • Konkurs polega na zaprojektowaniu i wykonaniu własnej zakładki do książki,
  • Prace powinny mieć postać dwustronnej zakładki do książki.
  • Zakładki mogą być wykonane w dowolnej płaskiej technice plastycznej,
  • Do konkursu zgłaszane są prace indywidualne, samodzielnie wykonane.
  • Każda z prac powinna zawierać metryczkę (na osobnej karteczce, przypięta spinaczem), zawierającą informacje: imię i nazwisko ucznia, klasę .
  • Prace złożone na konkurs nie podlegają zwrotowi.

Kryteria oceniania: twórcza pomysłowość, wyobraźnia oraz oryginalność, estetyka wykonania pracy i ogólne wrażenie artystyczne.

Termin i miejsce oddania prac: do dnia 21.10.2024 r. Prace należy składać w bibliotece szkolnej.

Cele konkursu:

  • popularyzacja czytelnictwa,
  • pobudzenie wyobraźni, kreatywności i aktywności twórczej dzieci i młodzieży,
  • kształtowanie umiejętności wyrażania refleksji i opinii o dziele literackim.

Uczestnicy: uczniowie klas VII – VIII

Zasady konkursu:

  • Zadaniem uczestników konkursu jest napisanie na komputerze (czcionka Times New Roman, 12 pkt.) recenzji, czyli oceny przeczytanej, ulubionej książki.
  • Pamiętaj:
    • Podaj tytuł i autora książki;
    • Krótko napisz o czym opowiada;
    • Dlaczego opisywana książka podobała ci się i jakie wartości promuje;
    • Dlaczego polecasz tę książkę do przeczytania;
    • Unikaj błędów ortograficznych i stylistycznych;
    • Recenzja nie powinna być dłuższa niż jedna strona formatu A4;
    • Podpisz swoją pracę imieniem, nazwiskiem i klasą.
  • Jeden uczestnik może zgłosić jedną pracę,
  • Każda z prac powinna zawierać metryczkę (na odwrocie) zawierającą informacje: imię i nazwisko ucznia, klasę.
  • Udział w konkursie jest jednocześnie zgodą na publikację recenzji na stronie internetowej szkoły.
  • Prace konkursowe nie będą zwracane.

Kryteria oceniania:

Przy ocenie prac weźmiemy pod uwagę: kompozycję, poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną, kulturę słowa, ogólny wyraz artystyczny, wartość merytoryczną recenzji oraz jej przydatność dla innych czytelników, pomysłowość, kreatywność.

Termin i miejsce oddania prac: Prace należy dostarczyć do biblioteki szkolnej w formie wydruku komputerowego do dnia 21 października 2024 r.

Cele konkursu:

  • inspirowanie uczniów do aktywnej twórczości,
  • rozwijanie zdolności pisarskich,
  • kształtowanie poczucia tożsamości ze środowiskiem lokalnym,
  • wzmocnienie wartości i przynależności do swojej „małej ojczyzny”.
  • odkrywanie i promowanie młodych talentów.

Uczestnicy: uczniowie klas V – VIII

Zasady konkursu:

  • Zadaniem uczestników konkursu jest napisanie wiersza na komputerze (czcionka Times New Roman, 12 pkt., format A4) o tematyce dowolnej z zachowaniem szacunku do tematyki konkursu, którą wyraża nazwa konkursu „Wiersz o Woli Duchackiej”.
  • Strona wizualna i estetyczna pracy będzie również brana pod uwagę.
  • Zgłoszone do konkursu wiersze nie mogą być wcześniej publikowane (nawet w internecie). Nie mogą też nosić znamion plagiatu.
  • Każda z prac powinna zawierać metryczkę (na odwrocie) zawierającą informacje: imię i nazwisko ucznia, klasę.
  • Jeden uczestnik może zgłosić jedną lub dwie prace.
  • Udział w konkursie jest jednocześnie zgodą na publikację wiersza na stronie internetowej szkoły.
  • Nagrodzone i wyróżnione prace zostaną zebrane w tomik poezji i przeznaczone do zbiorów biblioteki.

Kryteria oceniania:

  • Zgodność z tematem – czy wiersz odnosi się do tematyki dzielnicy (opisuje charakter, atmosferę, historię lub życie dzielnicy).
  • Poprawność językowa – ocena pod kątem poprawności gramatycznej, stylistycznej oraz ortograficznej.
  • Walory artystyczne – środki stylistyczne, rytm, brzmienie wiersza.

Termin i miejsce oddania prac: Prace należy dostarczyć do biblioteki szkolnej w formie wydruku komputerowego do dnia 21 października 2024 r.